måndag, maj 13, 2013

Ledbruten rygg, tom plånbok och sju kilo tyngre

Tjo! Här rinner dagarna i väg. Vi har det fint. Önskar dock att jag hade haft mer energi på kvällarna, mer tid och obegränsat med pengar på kontot. För det finns hur mycket som helst att shoppa, och att göra. Att åka hit mindre än en vecka rekommenderar jag ingen om man inte vill stressa röven av sig utan i stället hinna njuta av allt man ser och gör.

Vi har hunnit med massor tycker jag, utan att ha haft späckat schema. Fredagen med parkhäng var fantastiskt skön. Strosade runt, blängde på folk, låg barfota i gräset och läste och slumrade. Brände oss lite i vår iver att njuta av solen. Tog en promenad på highline innan middagen som avnjöts på Spice Market. Mycket fint ställe och mycket god mat.

I lördags trotsade vi den dystra väderprognosen som utlovade regn hela dagen och tog tunnelbanan till Williamsburg i Brooklyn. Matmarknad stod på schemat. Vi strosade runt en stund i kvarteren och det var en mysig stadsdel. Massa söta butiker och restauranger fick vi förbi. Hittade en rolig liten inomhusmarkad med vintagekläder, och en salig blandning av lokala förmågor som sålde inredning, konst, kläder, smycken osv. Spanade runt ett bra stund innan vi gick till matmarknaden och provade det mesta samt åt vår lunch. Kan meddela att jag var en lycklig tjej efter det besöket. Vi lyckades hitta en buss som tog oss söderut genom judekvarteren (ögonen ploppade ur våra skallar av blängandet på deras kläder och frisyrer och HATTARNA) så vi kunde knata Brooklyn Bridge tillbaka till Manhattan. Vi och ganska många till. Lagom till vi kommit över bron, och börjat gå upp mot Chinatown så blev himlen kolsvart. Fåglarna lyfte. Det blixtrade och small till. Vi stod som paralyserade och såg att regn och hagel yrde mot oss som i en vägg. Från båda hållen. En mäktig syn som snabbt förvandlades till panik. Vi kutade in på ett kafé några meter bort och hann bli blöta på den lilla biten. Där hängde vi till det värsta lagt sig. På nyheterna senare på kvällen visade det sig att det korta ovädret dragit upp stora träd i Battery Park så vi gjorde nog rätt i att ta skydd så snabbt, och var jävligt tacksamma att vi inte var kvar på bron. Sedan knatade vi upp förbi Chinatown, Little Italy, Soho där jag plockade upp ytterligare tre par Converse, Noho där vi åt majskolvar till middag, vidare mot Union Square. Bio. Vi såg Oblivion med Tm Cruise. Lite snurrig. Eftersom vi kom så sent, och de inte har så fiffigt system som vi har hemma fick vi sitta på näst främsta raden. Tjäna nackspärr! Avslutade kvällen gjorde vi med lite shopping vis Union Square då butikerna stängde 23! Mycket mycket bra dag!

Igår, söndag tog vi färjan fram och tillbaka till Staten Island. Frihetsgudinnan och New Yorks skyline fotades. Väl tillbaka gick vi upp mot Wallstreet, tittade på tjuren, Ground Zero, och åt lunch i marknaden som kantade södra Broadway. Lobsterroll. Som korv med bröd, fast utan korv, och med hummerröra. Rätt. Jävla. Gott. Provade även majsplättar med mozzarella. Gott och flottigt. Haha. Tunnelbana upp mot stan igen för att spara på fötter och rygg. In på Victoria Secret en runda till. Vågar inte ens räkna hur mycket jag bränt där inne. Givetvis så var det inte bara den butiken vi hamnade på. Lite Nikeshopping och Woodwick ljus. Hehe. Mer doftljus. Två par jeans hittade jag också. Välbehövligt. Sedan kraschade jag en timme i hotellsängen innan det var dags för middag. Ryggen höll bokstavligen på att gå av. Höll på att börja grina när jag hostade till, eller nös för att det högg till så i ryggslutet.

Av en slump så hittade vi en anonym asiatisk restaurang som man knappt ser i myllret på gatan. Laut. Mycket mycket god Pad Thai med bläckfisk. Såg sedan att den är rekommenderad av Guide Michelin. Och inte speciellt dyrt. Typiskt att vi hittade den så pass sent av vår vistelse. Hade gärna betat av bra mycket mer på den menyn.

Nähe. Upp och hoppa. Dusch och frukost hägrar. Sedan får vi se vad vi gör. Solen skiner, men det är inte värme nog för parkhäng tror jag. Lunch blir det i alla fall på Pastis. Och kanske ska jag börja klura ut hur jag ska få hem allt som shoppats. Haha.